Monday 28 March 2011

Kembara Bermusafir ke Utara: Hari 2

Bismillah ar-Rahman ar-Rahim

KEMBARA KE PERLIS

Setelah bersarapan pagi-tengah hari (Brunch kalau istilah orang putih), dengan keizinan pakcik saya meminjam kereta beliau untuk ke Perlis dengan sepupu saya menemani perjalanan ini. Alhamdulillah, kereta beliau yang telah maju dalam usianya (nak kata tua, tak sedap pula) tetap mantap dan gagah meredah cabaran yang dibentangkan. (Ok, konon-konon nak tulis macam ala-ala novel yang tak jadi).

Sekali sepanjang perjalanan awan tebal, gelap dan ada tempat-tempat yang hujan lah pula... Namun cuaca sedemikian tidaklah melunturkan semangat ku berkelana ini.



Hujan lebat tidak melunturkan semangat seorang pengembara berjiwa kental! :P

BERJUMPA RAKAN-RAKAN LAMA

Rakan-rakan lama dari kolej persediaan dan sekolah rupanya sudah berada di sana, menikmati santapan mengisi perut yang semakin membulat.


Kebetulan pula sepupu saya, Amzar baru dapat keputusan SPM beliau dan alhamdulillah, semuanya adalah abjad yang sama, sedap mata memandang (senang cerita straight A lah). Beliau pula tetap pendiriannya untuk menyambung pelajaran ke bidang perubatan. Daku menasihati beliau agar buat masa sekarang ini, relaks dulu, take a deep breath, berbincang dengan orang-orang yang lebih matang, yang telah melalui fasa ini tentang karier masa hadapan. Karier doktor bukan segala-galanya, lihat gambaran yang lebih besar tentang prospek kerjaya, lihat kepada cabaran dan onak duri liku ranjau yang akan ditempuhi.

Apa yang saya tekankan yang paling utama jika beliau benar-benar ingin menjadi seorang doktor adalah berikan saya jawapan yang paling kukuh yang menyentuh hati saya dan tidak dapat saya sangkal pada soalan dasar ini: "Mengapa kamu mahu menjadi seorang doktor?"

Rakan-rakan yang hadir pada kenduri tersebut majoritinya adalah bakal doktor-doktor masa hadapan yang sedang mengambil kursus perubatan secara "twinning" iaitu 2 tahun setengah di Ireland dan selebihnya di Malaysia. Ada antara mereka yang saya kenal semasa di sekolah, ada di kolej persediaan dan ada semasa mereka menyambung pelajaran di Ireland. Maka saya perkenalkan Amzar kepada mereka, agar Amzar dapat berbincang dengan lebih lanjut mengenai cabaran menjadi seorang pelajar perubatan.

Keputusan di tangan kamu. "Part of becoming an adult is making your own decision and living with the consequences" (quoted from movie Coach Carter).

KETIBAAN PENGANTIN LELAKI dan ADAT BERSANDING.

Tidak lama kemudian, lebih kurang waktu zohor dan hujan yang turun dah mula reda, pengantin pun tiba... dan kawan saya pun ditangkap oleh sang tuan rumah untuk menjadi pembawa bunga manggar..




Kurt-two si bidan terjun menjadi pembawa bunga manggar. Moga keberkatan mendirikan masjid ini melekat pada beliau :D

Raja sehari tidak berhenti senyum sepanjang hari

Masih ada tol rupanya sebelum bertemu dengan sang permaisuri sehari ini.



Antara first timers bertepung tawar pengantin


Konon-konon gambar formal


Tak pasal-pasal kamera man suruh angkat tangan lepas dia kira 3. Layan je lah.

Giliran golongan hawa pula. (Tapi mereka tidak pula angkat tangan masa sesi gambar informal..tak supporting betul).


Mengambil "berkat" dari kawan-kawan yang telah mendirikan masjid masing-masing :)

Tiba-tiba terjumpa seorang pakcik dari qaryah Surau An-Nur. (Lupa pula nama pakcik ni). Sama-sama hairan macam mana boleh datang kenduri perkahwinan sampai ke Perlis.

Selamat pengantin baru kepada pasangan Amira Anis dan Dr Azri. Semoga berbahagia sehingga ke syurga saya doakan. Alhamdulillah, misi utama saya berkelana telah tercapai. Mission accomplished! Sekarang mari buat perkara bukan-bukan.

PERJALANAN DITERUSKAN...

Selepas itu, cuaca menjadi baik dan hujan pun mula berhenti. Perancangan yang awalnya tidak jadi kerana faktor cuaca, kami teruskan juga sebab alang-alang telah tiba di bumi Indera Kayangan itu. Banyak juga papan tanda jalan yang menunjukkan kawasan-kawasan tarikan pelancong. Cuma disebabkan hari telah mula petang, kami terpaksa memilih destinasi yang hendak dituju.

For sure, Padang Besar kena dipangkah dahulu kerana bekalan fulus yang terhad dan tujuan berkelana bukanlah hendak bershopping. Ingat 2 misi utama yang digariskan!

... Malas nak tulis dah. Bersambung lah... hehehehe...

Ibn MuSa
Bandar Ilmu
Rabiul Akhir 1432/ Mac 2011





No comments:

Post a Comment